2015. máj 09.

Tervek a VEKE oldalán

szerző: hispan
Tervek a VEKE oldalán

Már 2007-ben is tervben volt a fejlesztés

img2254.jpgKutakodásaim során szedem össze a korábban a témában született  írásokat, és a VEKE oldalán igazán érdekes cikkre leltem. Az írást nem szeretném egy-az-egyben átvenni, a linken bárki elolvashatja. Itt csupán a lényegét emelném ki.

A 2007 decemberében megjelent írás eredeti címe Meghosszabbítás a Moszkva térre és a Normafa felé: esély a Fogaskerekűnek, és a Fogaskerekű Vasút végállomásán tartott sajtótájékoztató kapcsán született meg. Ezen az eseményen jelen voltak Vitézy Dávid (a VEKE szóvivője) és Pokorni Zoltán (a XII. kerület polgármestere), valamint Somodi László (a BKV közlekedési vezérigazgató-helyettese) is. Minden megjelent a támogatásáról biztosította a tervezett projektet, mely már akkor a járműpark cseréjén és a vonal felújításán túl annak meghosszabbításáról is szólt.

img2252.jpg

kép forrása: veke.hu

A cikk a továbbiakban röviden átfutja a Fogaskerekű Vasút történetét, majd jelzi a jelen problémáit: a vonal műszaki állapota jelentősen leromlott, a menetidők hosszúak, a kapcsolódási pontok hiányosak, így a vonal jelenleg igen kis mértékben veszi ki a részét a tömegközlekedési rendszerből. A fogas nem ér el egyetlen körúti villamost, illetve metrót sem, felső végállomása sem a Normafán van (ami a környék legkedveltebb célpontja), emiatt pedig szigetként létezik Budapest közlekedési hálózatában, és nem képes felvenni a versenyt a Moszkva térről induló buszjáratokkal. Ilyen kondíciók között nem tudnak érvényesülni a fogaskerekű valódi előnyei: télen is megbízhatóan üzemel, valamint nagy utasforgalom bonyolítására lenne alkalmas kis környezeti terheléssel.

A VEKE a XII. kerületi önkormányzattal együttműködve igen részletes tanulmányban foglalta össze a fejlesztés lehetőségeit. Ebben leírják, hogy a vonal tervezett meghosszabbítása és korszerűsítése versenyképes alternatívává tehetnék a fogaskerekűt, így az rövidebb távon kiválthatna számos párhuzamos buszjáratot, hosszabb távon pedig hozzájárulhatna a környék fejlődéséhez is.

img2255.jpg

A tervezett hosszabbítás. forrás: veke.hu

A cikkben szó esik az új járműpark típusáról is. Az un. interoperábilis eszközök nem csak egy féle pályán képesek haladni, hanem igénybe tudják venni más eszközök kötött pályás infrastruktúráját is. Erre lenne példa a fogas tervezett kivezetése a Szilágyi Erzsébet fasoron levő villamospályára, melyet gond nélkül használhatnának, hogy elérjék a Széll Kálmán teret. (A cikkhez nem kapcsolódik, de itt jut eszembe a vízibusz, mint abszolút kétéltű jármű Budapesten, mely bár nem a tömegközlekedésben vesz részt, mégis érdekes színfolt.)

img2254.jpg

A tervezett új járművek fantáziarajza. kép forrása: veke.hu

A XII. kerületi önkormányzat mellett a BKV vezetése is támogatásáról biztosította a projektet, mely a tervezett meghosszabbításokkal már a kapcsolódó járatok jelenleg fennálló hiányát is orvosolná. A projekt első előkészítő fázisát még a XII. kerületi önkormányzat finanszírozta.

A teljes cikket ide kattintva érhetitek el, további csatolt dokumentumokkal.

Szólj hozzá

bkv fogas tervek veke fogaskerekű bkk Pokorni Zoltán Vitézy Dávid